Alighiero Boetti II - Pagina 146
Banche del Ftse Mib provano rimbalzo, Banco BPM scatta a +3%. Pressioni al ribasso su Eni
Il nuovo sell-off sui titoli tecnologici a Wall Street condiziona l'umore di Piazza Affari che comunque contiene le perdite. Ieri sera il Nasdaq è sceso di oltre 3 punti percentuali. …
Triboo conferma guidance, nel I semestre ricavi in crescita sostenuti dall’eCommerce
Triboo, gruppo attivo nel settore digitale e quotato sul mercato MTA di Borsa Italiana e che controlla questa testata, conferma le guidance previste dal piano industriale 2020-2022 dopo aver chiuso …
Tesla: Elon Musk fa causa al governo Usa chiedendo ‘risarcimento più interessi’. E non è il solo
E ora Elon Musk fa causa a Donald Trump. E non è il solo, visto che l'azione legale contro l'amministrazione Usa che è stata depositata questa settimana al tribunale di …
Tutti gli articoli
Tutti gli articoli Tutte le notizie

  1. #1451

    Data Registrazione
    Mar 2014
    Messaggi
    2,738
    Mentioned
    105 Post(s)
    Quoted
    1153 Post(s)
    Potenza rep
    42949679
    Citazione Originariamente Scritto da toni77 Visualizza Messaggio
    Si, ma non sempre l'intelligenza è a servizio del bene comune, purtroppo...
    Hai ragione, bisogna saper riconoscere la scaltrezza e la falsità imperante in questo mondo di squali, qui sta per me l’intelligenza del collezionista. Mai credere ai tromboni che suonano quotidianamente stonati....

  2. #1452

    Data Registrazione
    Dec 2013
    Messaggi
    722
    Mentioned
    15 Post(s)
    Quoted
    291 Post(s)
    Potenza rep
    17893513
    Citazione Originariamente Scritto da Sattin Visualizza Messaggio
    Hai ragione, bisogna saper riconoscere la scaltrezza e la falsità imperante in questo mondo di squali, qui sta per me l’intelligenza del collezionista. Mai credere ai tromboni che suonano quotidianamente stonati....

  3. #1453
    L'avatar di mmt
    Data Registrazione
    Jun 2014
    Messaggi
    6,201
    Mentioned
    282 Post(s)
    Quoted
    2856 Post(s)
    Potenza rep
    42949679
    L'acqua è bagnata.
    Ma ogni tanto bisogna ricordalo.

  4. #1454
    L'avatar di Alessandro Celli
    Data Registrazione
    Oct 2009
    Messaggi
    30,214
    Mentioned
    181 Post(s)
    Quoted
    6965 Post(s)
    Potenza rep
    42949683
    ed ecco qui il tanto discusso mimetico
    di tempo fa:

    ALIGHIERO BOETTI (1940-1994), Mimetico (Camouflage) | Christie’s

  5. #1455
    L'avatar di mmt
    Data Registrazione
    Jun 2014
    Messaggi
    6,201
    Mentioned
    282 Post(s)
    Quoted
    2856 Post(s)
    Potenza rep
    42949679
    A brilliant and deceptively complex statement, Alighiero Boetti’s Mimetico (1968) blurs the lines between art and life, utility and beauty, and mimicry and invention. The work consists of an unaltered piece of found fabric mounted on wood: a segment of the Italian military-grade camouflage known as ‘Telo Mimetico (M29)’, originally designed in 1929 for shelter-tents and subsequently adopted for troop uniforms during the Second World War. Featuring flowing organic shapes and variations on a green-yellow-brown colour palette, it has the distinction of being the camouflage pattern longest in use internationally, only being discontinued in the early 1990s. Over the course of its life subtle shifts in shade and tone were manufactured, creating a design that appeared to be constantly evolving. In Mimetico, Boetti appropriates this distinctive, mercurial pattern to create an artwork that simultaneously subverts the material’s practical use and probes the relationship between painted image and reality.

    Boetti had first experimented with the Telo Mimetico M29 material in 1966, exhibiting a horizontal camouflage ‘painting’ in his inaugural solo show at Turin’s Galleria Christian Stein early the following year. The invitation card for the exhibition opening featured small snippets of each of the commonplace materials the artist would be incorporating into the artworks on show. Each element was intrinsically linked to the industrialisation of northern Italy in the post-war period, where scores of factories were manufacturing such products on a daily basis.

    Boetti’s use of pre-fabricated and industrial materials aligned him with the artists gathered under the socio-political rubric of Arte Povera in the late 1960s – the group took their name from Germano Celant’s manifesto ‘Arte Povera: Appunti per una guerriglia’ (‘Arte Povera: notes for a guerrilla war’), published in Flash Art the year before the present work was created. The manifesto’s combative subheading chimes with Boetti’s use of military material in Mimetico. Much as other Arte Povera artists abandoned traditional media in favour of the stuff of everyday life, Boetti confronts the viewer with part of the real world, smuggled into the art gallery in literal and conceptual camouflage. ‘I don’t want to waste time finding the art object’, he said in 1968. ‘These things are suggestions, a mental method to help you see reality and life when we are all so conditioned and alienated that we cannot see anything anymore’ (A. Boetti, radio interview at Amalfi, ‘Zoom-settimanale di attivita culturale’, Rome: RAI, 7 November 1968, fifth segment).

    Mimetico is in some ways a Duchampian found object: a thing taken from the world of use and presented as art. Unlike Duchamp’s urinal or bicycle wheel, however, the fabric is an inherently illusory product, its original purpose lying precisely in its (arguably artistic) power to mimic the hues and patterns of foliage or landscape. Boetti introduces yet further deceptive camouflage in his flat presentation of the fabric, as it takes on a resemblance to an abstract painting. By using the mass-produced, mechanically patterned material in painterly fashion – either stretched like a canvas or, as here, mounted on board – Boetti wryly disrupts the notion of the artist as the individual creator of the work of art, an idea that he would continue to question throughout the rest of his career. There are multiple layers of disguise and mimesis at play in Mimetico. The work at once complicates the readymade, parodies the easel picture and alters our sense of reality, epitomising Boetti’s unique blend of playful humour and piercing conceptual critique.
    Post Lot Text
    This work is registered in the Archivio Alighiero Boetti, Rome, under no. 8498 and is accompanied by a certificate of authenticity.

  6. #1456
    L'avatar di mmt
    Data Registrazione
    Jun 2014
    Messaggi
    6,201
    Mentioned
    282 Post(s)
    Quoted
    2856 Post(s)
    Potenza rep
    42949679

  7. #1457
    L'avatar di arte 2.0
    Data Registrazione
    Feb 2017
    Messaggi
    231
    Mentioned
    7 Post(s)
    Quoted
    100 Post(s)
    Potenza rep
    7763026
    Aggiudicato a 47k di martello l’arazzo 33x33 da meeting.

  8. #1458
    L'avatar di mmt
    Data Registrazione
    Jun 2014
    Messaggi
    6,201
    Mentioned
    282 Post(s)
    Quoted
    2856 Post(s)
    Potenza rep
    42949679
    Urca

  9. #1459
    L'avatar di Biagio.tv
    Data Registrazione
    Mar 2014
    Messaggi
    9,037
    Blog Entries
    15
    Mentioned
    135 Post(s)
    Quoted
    3942 Post(s)
    Potenza rep
    42949679
    Citazione Originariamente Scritto da Alessandro Celli Visualizza Messaggio
    ed ecco qui il tanto discusso mimetico
    di tempo fa:

    ALIGHIERO BOETTI (1940-1994), Mimetico (Camouflage) | Christie’s
    Scusate ma in questo periodo sono molto preso e non riesco a trovare il tempo per connettermi. Non che mi manchino 5 minuti per farlo, ma evito di farlo perchè poi partono le me'ore...

    Al di là della "querelle" forumistica, il Mimetico chiarmanente in ogni caso è un pezzo importante e significativo.
    La base personalmente la trovo un po' spinta, nel senso che potenzialmente rispetto a precedenti aggiudicazioni è una cifra di battuta finale. Quindi mettere la stessa cifra come partenza potrebbe essere un po' troppo spinto. Sarei partito più basso per consentire un po' di gara.

    Metto il link aggiornato all'asta, l'altro non funzia più... ALIGHIERO BOETTI (1940-1994), Mimetico (Camouflage) | Christie’s

  10. #1460
    L'avatar di Biagio.tv
    Data Registrazione
    Mar 2014
    Messaggi
    9,037
    Blog Entries
    15
    Mentioned
    135 Post(s)
    Quoted
    3942 Post(s)
    Potenza rep
    42949679
    Citazione Originariamente Scritto da arte 2.0 Visualizza Messaggio
    Aggiudicato a 47k di martello l’arazzo 33x33 da meeting.
    Che praticamente sono circa 60.000 euro inclusi i diritti.

    Segnalo al volo anche quest'altro ottimo risultato per un Kabul 18x18 cm andato a 40.000 euro inclusi i diritti.

    Alighiero Boetti II-screenshot_2020-07-20-meeting-art-ultime-offerte-aste-mostre.png

    Alighiero Boetti II-screenshot_2020-07-17-alighiero-boetti-pisciarsi-bocca-pisciarsi-bocca-.png

Accedi